Co nowego - Dla Pacjenta

Co nowego - Dla Pacjenta

Pomoc medyczna w dni powszednie po godz. 18.00 (do godz. 8.00) oraz w święta.

  • 21-12-2016
  • Zmodyfikowano: 27-05-2019
  • drukuj
  • poleć
  • PDF
W dni powszednie po godz. 18.00 (do godz. 8.00), ale także w święta w przypadku:
• nagłego zachorowania,
• nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy nie ma objawów sugerujących bezpośrednie zagrożenie życia lub istotny uszczerbek zdrowia, a zastosowane środki domowe lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy,
• gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni może znacząco niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia można skorzystać z opieki medycznej w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. 
 
Poniżej znajduje się wykaz podmiotów świadczących usługi w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej w województwie lubuskim.
 
Lp. Nazwa świadczeniodawcy Adres miejsca realiz. świadczeń Telefon
1 Nowy Szpital w Kostrzynie nad Odrą Sp. z o.o. Kostrzyn nad Odrą,
ul. Narutowicza 6
41 240 18 11, 
41 240 19 80,
509 906 734,
2 Wielospecjalistyczny Szpital Wojewódzki w Gorzowie Wielkopolskim Sp. z o.o. Gorzów Wielkopolski,
ul. Dekerta 1
95 733 18 97, 95 733 18 95
3 Szpital Międzyrzecki Sp. z o.o. Międzyrzecz,
ul. Konstytucji 3-Maja 35
504 231 614
4 Wielospecjalistyczny Szpital Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Nowej Soli Nowa Sól,
ul. Chałubińskiego 1
68 388 21 19
5 Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Szpital im.dr n.med.Radzimira Śmigielskiego Skwierzyna,
ul. Szpitalna 5
95 717 00 39 wew. 10
6 Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Szpital im. prof. Zbigniewa Religi w Słubicach Sp. z o.o. Słubice,
ul. Nadodrzańska 6
95 758 2071 wew. 361,
511 565 640 
7 Powiatowe Centrum Zdrowia Sp. z o.o. Strzelce Krajeńskie,
ul. Słowackiego 17
95 763 28 25
8 Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Sulęcin
Sulęcin,
ul. Witosa 7
95 755 96 06
9  Nowy Szpital w Świebodzinie Sp. z o.o. Świebodzin,
ul. Młyńska 6
41 240 21 11
10 Nowy Szpital we Wschowie Sp. z o.o. Wschowa,
ul. Ks. A. Kostki 33
41 240 14 51,
516 098 642
11 Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Zielonej Górze Zielona Góra,
ul. Chrobrego 2
68 320 20 49
12 Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Sulechowie Sulechów,
ul. Zwycięstwa 1
797 606 204
13 Nowy Szpital w Szprotawie Sp. z o.o. Szprotawa,
ul. Henrykowska 1
68 376 26 00,
516 098 657,
516 142 464 
14 105. Kresowy Szpital Wojskowy z Przychodnią Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Filia Żagań Żagań,
ul. Żelazna 1A
68 477 12 79
15 Ratownictwo Medyczne Krystyna Gretkierewicz Lubsko,
ul. Strażacka 1
68 372 03 80 
16 Szpital na Wyspie Sp. z o.o. Żary,
ul. Domańskiego 2
105. Kresowy Szpital Wojskowy z Przychodnią SPZOZ w Żarach
68 470 78 68,
68  470 79 14
17 Zachodnie Centrum Medyczne Sp. z o.o. Gubin,
ul. Śląska 35
573 419 082
Ważne: W przypadku braku dostępności do lekarza pediatry w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, o ile lekarz nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej uzna za konieczne, kieruje dziecko na oddział pediatryczny.
 
Warto wiedzieć, że w ramach „nocnej i świątecznej” pacjentom przysługują także zabiegi pielęgniarskie (np. zastrzyki) jeśli zlecił je dyżurujący lekarz oraz zabiegi wynikające z ciągłości leczenia. Pielęgniarka wykona je w gabinecie zabiegowym lub w domu pacjenta.
 
Uwaga!
Lekarz w poradni nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej może wydać pacjentowi zwolnienie lekarskie, ale tylko wtedy, gdy zaistnieje taka potrzeba.
 
Ważne!
W ramach nocnej i świątecznej opieki lekarskiej nie uzyskamy:
• wizyty kontrolnej w związku z wcześniej rozpoczętym leczeniem,
• recepty na stosowane stale leki w związku ze schorzeniem przewlekłym,
• rutynowego zaświadczenia o stanie zdrowia,
• skierowania do specjalisty.
 
Ważne!
W przypadku nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej nie obowiązuje rejonizacja pacjentów!
 
Szpitalny Oddział Ratunkowy
 
W przypadku stanu nagłego zagrożenia zdrowia i życia, urazu czy zatrucia korzystamy z opieki na Szpitalnym Oddziale Ratunkowym (SOR).
 
Ważne!
Szpitalny Oddział Ratunkowy nie zastępuje lekarza rodzinnego ani lekarza specjalisty. Jest przeznaczony dla pacjentów wymagających pomocy w stanie nagłym.
Poniżej znajduje się Szpitalnych Oddziałów Ratunkowych w województwie lubuskim.
 
Pogotowie ratunkowe
 
Karetkę wzywamy wyłącznie w sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia lub stanach nagłych, które mogą prowadzić do istotnego uszczerbku zdrowia (naszego lub innej osoby). Kiedy możemy mówić o stanie nagłym? Na pewno, gdy dochodzi do:
- utraty przytomności,
- zaburzenia świadomości,
- drgawek,
- nagłego, ostrego bólu w klatce piersiowej,
- zaburzenia rytmu serca,
- nasilonej duszność,
- nagłego ostrego bólu brzucha,
- uporczywych wymiotów,
- gwałtownie postępującego porodu,
- ostrych i nasilonych reakcji uczuleniowych (wysypka, duszność) będące efektem zażycia leku, ukąszenia, czy użądlenia przez jadowite zwierzęta,
- zatrucia lekami, środkami chemicznymi czy gazami,
- rozległego oparzenia,
- udaru cieplnego,
- wyziębienia organizmu,
- porażenia prądem,
- podtopienia lub utonięcia,
- agresji spowodowanej chorobą psychiczną,
- dokonania próby samobójczej,
- upadku z dużej wysokości,
- rozległej rany będącej efektem urazu,
- urazu kończyn dolnych, uniemożliwiającego samodzielne poruszanie się.
 
Na pogotowie dzwonimy:
• z telefonu stacjonarnego na numer 999,
• z telefonu komórkowego na numer 999 lub 112.
 
Wyszkolony dyspozytor, który odbierze telefon zada nam kilka pytań, na które powinniśmy szybko odpowiadać. To ważne pytania, bo dzięki nim dyspozytor będzie wiedział gdzie wysłać karetkę, z jakim zespołem i do kogo. Będzie więc nas pytał o to:
* Co się stało? - np. zderzyły się samochody, ktoś zemdlał, upadł w wysokości, nagle zasłabł, ma duszności
* Gdzie? - trzeba podać adres, koniecznie z miastem, bo gdy się dzwoni z komórki, możemy zostać połączeni z pogotowiem w innej miejscowości, albo mocno oddalonej. Jeśli jesteśmy w terenie, warto podać punkt orientacyjny, aby pogotowie łatwiej dojechało (np. kościół).
* Ile osób jest poszkodowanych?
* Jaki jest ich stan? - czy oddychają, czy puls jest wyczuwalny, czy reaguje na dotyk, ból, czy się rusza itp.
* Co do tej pory zrobiliśmy? - czy udzieliliśmy jakiejś pomocy
* Jak się nazywamy? - nasze dane oraz numer telefonu z którego dzwonimy.
 
Ważne!
Przyjęte wezwanie powinno zostać potwierdzone przez dyspozytora. Nigdy nie rozłączajmy się jako pierwsi.
 
W zależności od dostępności oraz zgłaszanego problemu, możemy spodziewać się przyjazdu karetki z zespołem podstawowym (z ratownikami lub pielęgniarkami) lub specjalistycznego (w jego składzie dodatkowo jeździ lekarz). Personel medyczny udzieli nam pomocy na miejscu bądź, w razie potrzeby przewiezie do szpitala. Pacjent nie ma możliwości wyboru placówki, do której jest transportowany. Przekazywany jest do najbliższego, pod względem czasu dotarcia, szpitalnego oddziału ratunkowego lub do szpitala wskazanego przez dyspozytora medycznego lub lekarza koordynatora ratownictwa medycznego.
 
Pamiętajmy!
Po karetkę dzwonimy tylko wtedy, gdy zagrożone jest bezpośrednio czyjeś życie, lub czyjś stan zdrowia nagle bardzo się pogorszył. W innym przypadku korzystamy z pomocy lekarza rodzinnego, a w weekendy, święta i po godz. 18.00 - z tzw. nocnej i świątecznej opieki medycznej.