Aktualności

Aktualności

Komunikat z 4 sierpnia 2014

  • 04-08-2014
  • Zmodyfikowano: 04-08-2014
Komunikat dotyczący organizacji przyjęć pacjentów w podmiotach wykonujących działalność leczniczą.
 
             
 
             W związku z pismem Rzecznika Praw Pacjenta Pani Krystyny Barbary Kozłowskiej informującym, że do Biura Rzecznika Praw Pacjenta napływa coraz więcej sygnałów od pacjentów w sprawach dotyczących organizacji przyjęć do lekarzy w szczególności podstawowej opieki zdrowotnej i udzielających świadczeń w ramach ambulatoryjnej opieki zdrowotnej przypominam, że na podstawie art. 46 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej (Dz.U. 2013 poz. 217 z późn. zm.) za prawidłowe zarządzanie podmiotem jest odpowiedzialny jego kierownik, który biorąc pod uwagę dotychczasowy sposób organizacji przyjęć pacjentów, może opracować nowe lub usprawnić już obowiązujące zasady przyjęć, podając je do wiadomości pacjentów w sposób zwyczajowo przyjęty. Jednocześnie przypominam, że zgodnie z § 13 „Ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej” stanowiących załącznik do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 maja 2008 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 81, poz. 484) świadczeniodawca zapewnia rejestrację świadczeniobiorców na podstawie zgłoszenia, w szczególności:
  •  osobistego,
  •  telefonicznego
  •  lub za pośrednictwem osoby trzeciej.
Świadczenia powinny być udzielane przez świadczeniodawcę w możliwie najkrótszym terminie. Świadczeniodawca jest zobowiązany do przyjęcia świadczeniobiorcy w ustalonym terminie. W razie wystąpienia okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili ustalania terminu udzielenia świadczenia, a które uniemożliwiają zachowanie ustalonego terminu, świadczeniodawca w każdy dostępny sposób informuje świadczeniobiorcę o zmianie terminu.