Co nowego?
Zasady rejestracji
- 07-06-2011
- Zmodyfikowano: 05-02-2016
W związku z informacjami, które ukazały się w ostatnich dniach w lubuskich mediach, a dotyczących nieprawidłowości podczas zapisywania pacjentów do poradni (np. wyznaczanie jednego dnia na rejestrację), jeszcze raz przypominamy !
Punkt rejestracji jest miejscem, w którym dochodzi do pierwszego spotkania pacjenta ze świadczeniodawcą.
W punkcie rejestracji, poza możliwością zapisania się do lekarza, pacjent powinien uzyskać kompletną informację dotyczącą:
» świadczeń dostępnych w placówce,
» czasu oczekiwania,
» form i terminów zapisu do lekarza,
» wymaganych dokumentów i skierowań potrzebnych do przyjęcia,
» wyników badań niezbędnych podczas wizyty,
» miejsca wykonania zleconych przez lekarza badań diagnostycznych (USG, RTG, badań laboratoryjnych lub innych),
» zasad udostępniania dokumentacji medycznej,
» organizacji pracy przychodni.
Aby zarejestrować się u świadczeniodawcy pacjent może zgłosić się do rejestracji:
» osobiście,
» telefonicznie,
» za pośrednictwem osoby trzeciej,
» jeżeli placówka dysponuje odpowiednim oprogramowaniem, również drogą elektroniczną.
WAŻNE
Przy udzielaniu świadczeń nie obowiązuje rejonizacja, a pacjent ma prawo wyboru placówki w której chce się leczyć. Podczas rejestracji pacjent powinien otrzymać informację o dacie i godzinie wizyty. Na wizytę u lekarza pacjent ma prawo zapisać się dowolnie wybranego dnia, w godzinach pracy punktu rejestracji.
Ustalanie przez świadczeniodawcę dni do zapisywania się jest niezgodne z prawem.
Przy zapisywaniu zgłaszających się pacjentów należy pamiętać, że:
» świadczenia powinny być udzielane w możliwie najkrótszym terminie;
» świadczeniodawca jest zobowiązany do przyjęcia pacjenta w ustalonym terminie.
Jeżeli wskazany pacjentowi termin wizyty w poradni specjalistycznej jest odległy, pacjent powinien uzyskać informację o możliwości skorzystania z porady specjalisty w innych placówkach mających umowę z NFZ. W miarę możliwości należy wskazać adres miejsca, gdzie kolejka do danego specjalisty jest krótsza.
Gdy pacjent jest objęty stałym leczeniem specjalistycznym, termin wizyty kontrolnej powinien zostać ustalony podczas bieżącej wizyty u lekarza. Pozwoli to na zachowanie ciągłości opieki medycznej.
W przypadku nieobecności lekarza, pacjent powinien zostać poinformowany o sposobie zorganizowania opieki w tym okresie. Informacja taka powinna zostać udostępniona w miejscu udzielania świadczeń oraz w siedzibie świadczeniodawcy.
W razie wystąpienia okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili ustalania terminu udzielenia świadczenia, a które uniemożliwiają jego dotrzymanie, należy poinformować pacjenta w każdy dostępny sposób (np. telefonicznie lub sms-em) o zmianie tego terminu.
OBOWIĄZKI PACJENTA
» Na podstawie skierowania pacjent ma prawo wpisać się na jedną listę oczekujących u jednego świadczeniodawcy (poradnia, pracownia diagnostyczna, oddział szpitalny itd.),
» W przypadku, gdy pacjent nie może stawić się na wyznaczoną wizytę lub gdy zrezygnował ze świadczenia, jest zobowiązany niezwłocznie powiadomić o tym świadczeniodawcę .
» Podczas rejestracji oraz w dniu zgłoszenia się na wizytę do poradni (na badanie, oddział szpitalny itd.) pacjent powinien mieć przy sobie dokument potwierdzający jego prawo do świadczeń (dokument ubezpieczenia) .
za Vademecum 2011