Aktualności

Aktualności

Przypominamy, jakie są zasady wpisywania świadczeniobiorców na listy oczekujących

  • 01-12-2015
  • Zmodyfikowano: 01-12-2015
Komunikat dla świadczeniodawców w rodzajach: ambulatoryjna opieka specjalistyczna, lecznictwo szpitalne, leczenie stomatologiczne, rehabilitacja lecznicza, psychiatria.
W związku z licznymi sygnałami ze strony świadczeniobiorców, dotyczącymi nieprawidłowości w prowadzeniu zapisów na listy osób oczekujących, przypominam, że świadczeniodawca ma obowiązek wpisania pacjenta na listę oczekujących także w sytuacji, gdy przewidywany termin realizacji świadczenia medycznego będzie wykraczał poza okres obowiązywania umowy danej placówki medycznej z oddziałem wojewódzkim NFZ.
 
Sposób postępowania świadczeniodawcy po zakończeniu umowy w sytuacji, gdy na jego liście oczekujących znajdują się świadczeniobiorcy, którzy nie uzyskali świadczenia, reguluje  art. 20 ust. 10a-10d ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
 
Zgodnie z art. 20 ust. 10c ww. ustawy w sytuacji zakończenia wykonywania umowy z NFZ świadczeniodawca jest zobowiązany do wydania świadczeniobiorcy zaświadczenia o wpisaniu go na listę oczekujących wraz z podaniem daty zgłoszenia się pacjenta, a także oryginał skierowania.
 
W myśl art. 20 ust. 10 b, świadczeniodawca, do którego zgłasza się świadczeniobiorca, ustala kolejność przyjęć, z uwzględnieniem daty zgłoszenia u świadczeniodawcy, który zakończył wykonywanie umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Uwzględnienie daty przyjęcia nie oznacza, że dany świadczeniobiorca musi być przyjęty w terminie zgodnym z listą oczekujących, na której się wcześniej znajdował. Świadczeniodawca ma natomiast obowiązek wziąć to pod uwagę bez pogarszania sytuacji świadczeniobiorców zarejestrowanych na jego liście. 
 
Jednocześnie przypominam, że ustalanie przez świadczeniodawcę konkretnego dnia lub wyznaczenie konkretnych godzin zapisów na świadczenia jest niezgodne z prawem (np. raz na kwartał, po 1 listopada czy grudnia, za miesiąc). Umieszczenie pacjenta na liście oczekujących powinno nastąpić w dniu jego zgłoszenia się do podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych, w godzinach udzielania świadczeń opieki zdrowotnej, a świadczeniodawca nie może wprowadzać przerw w rejestracji spowodowanych zakończeniem okresu rozliczeniowego. Ponadto pacjent ma prawo zarejestrować się: osobiście, telefonicznie, za pośrednictwem osoby trzeciej lub drogą elektroniczną. Świadczeniobiorca jest zobowiązany dostarczyć oryginał skierowania świadczeniodawcy w ciągu 14 dni roboczych.
 
Wobec powyższego zobowiązuję Państwa do prowadzenia ciągłej rejestracji na świadczenia opieki zdrowotnej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
 
Podkreślam, że w przypadku niestosowania obowiązujących przepisów Dyrektor LOW NFZ może nałożyć na świadczeniodawcę karę umowną.
 
 
 
Z upoważnienia Dyrektora
 
Jolanta Krug
Z-ca ds. Mundurowych
LOW NFZ