Co nowego?
Akcja "Mam haka na raka" - tym razem o cytologii
"Nie pakuj sie do trumny. Zrób cytologię." To przejmujące hasło tegorocznej edycji Ogólnopolskiego Programu dla Młodzieży "Mam haka na raka". Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia Jacek Paszkiewicz, na prośbę Polskiej Unii Onkologicznej objął akcję Honorowym Patronatem.
Autorami hasła, a także spotu radiowego i reklamy telewizyjnej jest młodzież z Liceum Ogólnokształcącego w Lublinie. Bohaterką kampanii jest kobieta, która nie wykonała cytologii. Dlatego w reklamie telewizyjnej, zamiast do walizki, pakuje się do... trumny.
Celem programu jest oczywiście promocja cytologii - badania finansowanego przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
Rak szyjki macicy jest bowiem drugim co do częstości występowania nowotworem u kobiet w Polsce. W skali roku choroba dotyka ok. 4.000 kobiet, z czego połowa umiera, bo zbyt późno lub wcale nie zgłosiły się do ginekologa na badanie. Codziennie o chorobie dowiaduje się 10 Polek. Pięć z nich odchodzi...
Lubuszanki także ciężko przekonać do cytologii, choć statystyki pokazują, że wykonuje je coraz więcej kobiet. Przez dziewięc miesięcy br. z badania w ramach Programu Profilaktyki Raka Szyjki Macicy skorzystało 18 601 Lubuszanek. W ub. roku, w tym samym okresie, lekarze pobrali o ponad 6 tysięcy wymazów mniej.